Direktlänk till inlägg 5 oktober 2011

Nu var kanelbullarna slut...

Av Rosie - 5 oktober 2011 09:29

Givetvis bakade jag kanelbullar till familjen igår:-) Men då jag försöker vara "sund" så gjorde jag efter ett viktväktarrecept a la 3 points/bulle - 130 kcal/bulle.

Och eftersom recpetet har efterfrågats av mina kära FB-vänner så kommer det här:

Deg:

25 g jäst för söta degar

25 g smör

2½ dl mellanmjölk

125 g kesella lätt

½ uppvispat ägg

½ dl råsocker

1 krm salt

½ tsk stött kardemumma

ca 7 dl vetemjöl


Fyllning:

3 msk mjukt smör

3 msk råsocker

1½ tsk kanel

75 gram mandelmassa


Pensling:

½ uppvispat ägg


Garnera med:

1 msk pärlsocker

1 msk flagad mandel


Gör så här:

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och blanda med mjölk och kesella. Värm till 37 grader och häll blandningen över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt ägg, socker, salt, kardemumma och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg som får jäsa övertäckt i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bord och dela i två delar. Kavla ut varje deg och bred på smör och strö på socker, kanel och mandelmassa jämt över degen. Rulla ihop och skär i bitar och lätt i pappersformar. Låt jäsa i 30 minuter under duk. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med ägg och strö över garnering. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 8 minuter. (när de fått lite färg).




  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rosie - 18 januari 2012 18:08

Kände för att jag ville göra något nytt... och har därför skaffat mig en ny blogg på mama.nu Ska testa den ett tag och göra en utvärdering sen... Välkommen att kika in där istället.   http://blogg.mama.nu/threehearts/ ...

Av Rosie - 13 januari 2012 21:45

klicka på länken nedan:   http://www.viforaldrar.se/omslagstavling/Vi-Foraldrars-Omslagstavling/Photo-competition-candidate-template-3850   :-)   ...

Av Rosie - 29 december 2011 14:57


G  Grattis vår älskade lille Benjamin!!! Tänk vad tiden går fort... Du är en sådan duktig, snäll och mild liten kille...Dina syskon älskar dig så mycket!!! och man märker det starka bandet mellan er alla tre    ...

Av Rosie - 20 december 2011 13:14

Varför är det alltid så stressigt innan jul... ??? Varje år säger jag att klapparna skall vara inköpta siste november... men likaväl så springer man runt som en yrhöna och letar efter den perfekta julklappen bland alla andra likasinnade yrhönor...och...

Av Rosie - 7 december 2011 11:44

I år har jag inte alls hunnit med riktigt... 2 advent redan? Hur gick detta till? Tycker bara vi har varit förkylda och sjuka så jag har inte alls hunnit få någon "julstämning" Får väl försöka hitta den till helgen, 3:e advent... Skall plocka fram re...

Ovido - Quiz & Flashcards